Wyniki wyszukiwania dla słów: XIX Liceum Ogólnokształcące Warszawa

Agnieszka Dygant (ur. 27 marca 1973 w Piasecznie), polska wokalistka i aktorka teatralno-filmowa znana z ról w serialach telewizyjnym "Na dobre i na złe", "Fala Zbrodni" oraz Niania.

W okresie licealnym uczyła się w LVI Liceum Ogólnokształcącym im. Leona Kruczkowskiego w Warszawie. Występowała w punkowej grupie Dekolt. W 1998 ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Teatralną i Filmową w Łodzi. W tym samym roku zdobyła II Nagrodę na XIX Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, wykonując wraz z zespołem Macieja Pawłowskiego piosenkę Agnieszki Osieckiej "Sing Sing".

Jej debiutem filmowym była niewielka rola w filmie Michała Rosy pt. Farba. Popularność przyniósł jej serial Na dobre i na złe, w którym występuje od 2001 roku. W 2000 roku zagrała w nagrodzonym Fryderykiem teledysku zespołu Myslovitz "Dla Ciebie".Od 2005 roku odgrywa rolę tytułowej bohaterki sitcomu Niania oraz jedną z głównych ról w serialu Fala zbrodni. W 2006 roku została nagrodzona Telekamerą w kategorii "Aktorka".

Była żoną aktora Marcina Władyniaka. Obecnie zwiazana z Patrickiem Yoką.

Źródło:
wikipedia



Gdy zabierałem się do tego wpisu, który już pewnie nie spotka się z pochwałą "za patriotyzm" ze strony Kol. Efa - zobaczyłem z radością, że ktoś dopomina się znów o tereny olkuskie w tej bibliotece... Choć sprostować muszę, że to nie do końca może jest "unikanie" terenów olkuskich, bo ja sam podawałem pozycję nie tylko 214, ale i 106, 107, 110... Choć, zgoda, niestety, zwrot przeze mnie przed chwilą użyty, rozumieć można w obu możliwych supozycjach...
W każdym razie, by dać trochę radości w tym duchu, dodam jeszcze jeden artykuł, w którego streszczeniu czytamy m.in: "zakres terytorialny opisywany w niniejszym artykule został ograniczony do obszaru Zachodniego Okręgu Królestwa Polskiego, rozwijanego sukcesywnie z Dozorstwa Olkusko-Siewierskiego, które działało do 1833 r. Nazwę Okręg Zachodni często zastępuje się powszechniej używanym terminem Zagłębie Dąbrowskie, określanego, jako obszar znajdujący się w widłach Białej i Czarnej Przemszy. W ujęciu niniejszego artykułu, Okręg Zachodni składa się z powiatów będzińskiego, południowej części częstochowskiego oraz zachodniej części olkuskiego".
331. A. Wójcik, Sztolnie odwadniające kopalnie węgla kamiennego w Okręgu Zachodnim Królestwa Polskiego w pierwszej połowie XIX wieku. Budownictwo Górnicze i Tunelowe, rok: 2006, nr 3, s. 40--47.
Czemu zaś nie dostanę pochwały od Kol. Efa? Hmm.. Bo pewnie już późno. Jakiś czas temu była mowa o szukaniu przez Humanitas brakujących nrów. Ekspresu Zagłębiowskiego. Otóż, czas jakiś temu natrafiłem, ale "żywcem" nie miałem kiedy napisać - na ślad antykwariatu, w którym przynajmniej niektóre z nich były prezentowane... A poza tym - znalazłem tam i takie rarytasy, które mogłyby zainteresować majętniejsze biblioteki czy Zagłębiofilów, które nota bene też na pewno mieszczą się w zakresie tej biblioteki, jak np.:
332. Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Sosnowcu. Księga Pamiątkowa wydana z okazji 90-lecia szkoły. Sosnowiec: Komitet Rodzicielski przy Liceum im. St. Staszica, 1984.
333. Maria Klimas-Błahutowa, Na hałdach rosną ludzie. Powieść z życia Zagłębia Dąbrowskiego. Katowice: "Ognisko" Spółdzielnia Księgarska, 1947.
334. Henryk Radziszewski, Jan Kindelski, Piotr Steinkeller. Dwie monografie. Warszawa: Nakł. Czcieli Pamięci Steinkellera, 1905.
335. Maria Żywirska, 10 lat Związkowego Muzeum Górniczego. Katowice: Związek Zawodowy Górników, 1958.
oraz inne.



Katarzyna Glinka (ur. 19 kwietnia 1977 w Świdnicy) – polska aktorka filmowa i teatralna.
Wychowywała się w Dzierżoniowie, gdzie ukończyła II Liceum Ogólnokształcące i Państwową Szkołę Muzyczną I stopnia. W 2001 ukończyła Wydział Aktorski Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Na deskach teatralnych debiutowała 23 lutego 2002 w Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie. Od 2003 mieszka w Warszawie. Znana jest również jako twarz reklamowa stacji Canal+. W 2007 brała udział w pierwszej edycji programu Gwiazdy tańczą na lodzie, zajęła 3 miejsce. Od września 2008 wraz z Robertem Gonerą prowadzi polską edycję teleturnieju Fort Boyard. Jako Hesia występuje w warszawskim Teatrze Polskim w sztuce Dulscy Z.O.O.
Jako aktorka filmowa jest utożsamiana z polskimi serialami telewizyjnymi

Filmografia

2009: Od pełni do pełni jako Lenka
2009: Tancerze jako Roma
2007-nadal:Barwy szczęścia jako Kasia Górka
2007: Dlaczego nie!, jako Recepcjonistka
2006-2007: Pierwsza miłość, jako Salowa Justyna Zarzecka
2006: Francuski numer, jako Przyjaciółka Magdy
2006: My Baby, jako Jola, przyjaciółka Zosi (w produkcji)
2005: Zakręcone jako Celina
2005: Kryminalni jako Klaudia
2004-2005: Na dobre i na złe jako pielęgniarka Karina
2004: Panienki jako Celina
2003: Lokatorzy jako Iga Morawska
2003: Seria II Kasia i Tomek jako panna (głos)
2002: Szpital na perypetiach jako pielęgniarka Aśka Igiełko, "Nowa"
2002-2003: Samo Życie jako Justyna, dziewczyna barmana Czarka
2002-2004: Klan, jako Dominika Szulc, koleżanka Agnieszki i Tomka ze studiów

Polski dubbing

2008: Dzwoneczek - Mgiełka
2003: Dziewczyny i miłość

Programy rozrywkowe

2007: Gwiazdy tańczą na lodzie - I edycja, zajęła III miejsce
2008: Fort Boyard- prowadząca

Nagrody i wyróżnienia

2003: laureatka konkursu "Z Cinema do Cannes".
2001: nagroda (wyróżnienie jury za rolę Venticello II w "Amadeuszu" Petera Shaffera w reż. Waldemara Zawodzińskiego na XIX Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi)

Vipold czy to któreś z tych liceów:

LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE NIEPUBLICZNE NR 30 ul. Podwale 13 0228317430
LII Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Stanisława Reymonta ul. Żeromskiego 81 0228347201
LXVIII LO im. Lajosa Kossutha ul. Ludwika Hirszfelda 11 0226431077
LXXXVI Liceum Ogólnokształcące im. Batalionu ul. Garbińskiego 1 0228364838
VI Liceum Ogólnoksztalcace im. Tadeusza Reytana ul. Wiktorska 30/32 0228441368
XIII Liceum Ogólnokształcące im. płk. Leopolda Lisa-Kuli ul. Oszmiańska 23/25 0226793862
XIV LO im. St. Staszica ul. Nowowiejska 37a 0228251325
XIX LO im. Powstanców Warszawy ul. Zbaraska 1 0228103829
XLI LO im. Joachima Lelewela ul. Kiwerska 3 0228331333
XVI Liceum Ogólnokształcące im. Stefanii Sempołowskiej ul. Ks. Jerzego Popiełuszki 5
XVII LO im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego ul. Elektoralna 5/7 0226205058
Zespół Szkół nr 20 im. gen. Józefa Bema LXV Liceum Ogólnokształcące ul. Marynarska 2/6 0228433713

?????


W okresie licealnym uczyła się w LVI Liceum Ogólnokształcącym im. Leona Kruczkowskiego w Warszawie. Występowała w punkowej grupie Dekolt. W 1998 ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Teatralną i Filmową w Łodzi. W tym samym roku zdobyła II Nagrodę na XIX Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, wykonując wraz z zespołem Macieja Pawłowskiego piosenkę Agnieszki Osieckiej "Sing Sing".

Jej debiutem filmowym była niewielka rola w filmie Michała Rosy pt. Farba. Popularność przyniósł jej serial Na dobre i na złe, w którym występuje od 2001 roku. W 2000 roku zagrała w nagrodzonym Fryderykiem teledysku zespołu Myslovitz "Dla Ciebie".Od 2005 roku odgrywa rolę tytułowej bohaterki sitcomu Niania oraz jedną z głównych ról w serialu Fala zbrodni. W 2006 i 2008 roku została nagrodzona Telekamerą w kategorii "Aktorka". Odmówiła uczestnictwa w programie Taniec z gwiazdami oraz Jak Oni Śpiewają? w 2006. W 2007 została drugą, polską gwiazdą, która promowała produkty firmy Garnier.

Była żoną aktora Marcina Władyniaka.

* 1995: Ojciec
* 1995: Fatum
* 1997: Farba jako Ola
* 1998: Okno na ulicę
* 1998: Gosia i Małgosia jako Małgosia
* 1999: Patrzę na ciebie, Marysiu
* 1999: Tydzień z życia mężczyzny jako Dziennikarka
* 2000: Egoiści jako Ilonka, żona Młodego
* 2000: Twarze i maski jako Paulina Hołyszko
* 2000: Enduro Bojz jako Recepcjonistka
* 2001-2008: Na dobre i na złe jako Salowa Maria "Mariola" Jolanta Muślinek-Korzycka
* 2001: Bez miłości
* 2001: Córka
* 2002: Jak to się robi z dziewczynami jako Żora
* 2003: Zerwany jako Kuratorka
* 2003-2007: Fala zbrodni jako Daria Westman "Czarna"
* 2005-2008: Niania jako Frania Maj, niania dzieci Maksa Skalskiego
* 2006: Tylko mnie kochaj jako Agata
* 2006: Sztuka masażu jako Renia
* 2008: Serce Na Dłoni

Gościnnie [edytuj]

* 1980-2000: Dom jako Aga, koleżanka Majki
* 2000-2001: Przeprowadzki jako Urszula, żona księcia Dowgiłły
* 2002: Wiedźmin jako Elfka Toruviel
* 2008: Na Wspólnej jako Frania Maj (Odcinek 1000)

1

Jestem uczniem XIX Liceum Ogólnokształcące im. Powstańców Warszawy. Lubię moją szkolę
Lekcje są przygotowywane dobrze. Jestem w klasie maturalnej i chodzę na kółka, jedyna zastrzeżenia mam do poziomu z języka francuskiego.



Agnieszka Urszula Dygant (ur. 27 marca 1973 w Piasecznie) – polska aktorka teatralno-filmowa znana z ról w serialach telewizyjnych Na dobre i na złe, Fala zbrodni oraz Niania.

Biografia

W okresie licealnym uczyła się w LVI Liceum Ogólnokształcącym im. Leona Kruczkowskiego w Warszawie. Występowała w punkowej grupie Dekolt. W 1998 ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Teatralną i Filmową w Łodzi. W tym samym roku zdobyła II Nagrodę na XIX Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, wykonując wraz z zespołem Macieja Pawłowskiego piosenkę Agnieszki Osieckiej "Sing Sing".

Jej debiutem filmowym była niewielka rola w filmie Michała Rosy pt. Farba. Popularność przyniósł jej serial Na dobre i na złe, w którym występuje od 2001 roku. W 2000 roku zagrała w nagrodzonym Fryderykiem teledysku zespołu Myslovitz "Dla Ciebie". Od 2005 roku odgrywa rolę tytułowej bohaterki sitcomu Niania oraz jedną z głównych ról w serialu Fala zbrodni. W 2006 i 2008 roku została nagrodzona Telekamerą w kategorii "Aktorka". Odmówiła uczestnictwa w programie Taniec z gwiazdami oraz Jak Oni Śpiewają? w 2006. W 2007 została drugą, polską gwiazdą, która promowała produkty firmy Garnier.

Była żoną aktora Marcina Władyniaka.

Filmografia
1995: Ojciec
1995: Fatum
1997: Farba jako Ola
1998: Okno na ulicę
1998: Gosia i Małgosia jako Małgosia
1999: Patrzę na ciebie, Marysiu
1999: Tydzień z życia mężczyzny jako Dziennikarka
2000: Egoiści jako Ilonka, żona Młodego
2000: Twarze i maski jako Paulina Hołyszko
2000: Enduro Bojz jako Recepcjonistka
2001-2008: Na dobre i na złe jako Salowa Maria "Mariola" Jolanta Muślinek-Korzycka
2001: Bez miłości
2001: Córka
2002: Jak to się robi z dziewczynami jako Żora
2003: Zerwany jako Kuratorka
2003-2007: Fala zbrodni jako Daria Westman "Czarna"
2005-2009: Niania jako Frania Maj-Skalska, niania dzieci Maksa Skalskiego
2006: Tylko mnie kochaj jako Agata
2006: Sztuka masażu jako Renia
2008: Serce Na Dłoni
2009: Fala zbrodni (wersja kinowa) jako Daria Westman "Czarna"

Gościnnie
1980-2000: Dom jako Aga, koleżanka Majki
2000-2001: Przeprowadzki jako Urszula, żona księcia Dowgiłły
2002: Wiedźmin jako Elfka Toruviel
2008: Na Wspólnej jako Frania Maj (Odcinek 1000)

Polski dubbing
2006: I Ty możesz zostać bohaterem jako Lala
2006: Dżungla (The Wild) jako Bożena(żyrafa)
2006: Alex Rider: Misja Stormbreaker jako Nadia Vole

Nagrody
2008: Telekamera najpopularniejsza aktorka
2007: Złote Podkowy cieszyńskiego festiwalu Wakacyjne Kadry
Najlepsza aktorka w serialu komediowym: Frania Maj ("Niania")
Najlepsza aktorka w serialu sensacyjnym: Czarna ("Fala zbrodni")
2006: Telekamera najpopularniejsza aktorka
1998: II Nagroda na XIX Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, za wykonanie wraz z zespołem Macieja Pawłowskiego piosenki Agnieszki Osieckiej "Sing Sing"
2007: Gwiazda uśmiechu na festiwalu dobrego uśmiechu w Gdańsku

Źródło: wikipedia.org

Piotruś, zacytujęprzywołany przez Ciebie artykuł z Życia Bytomskiego:
GEORG BRÜNING - WIELCE ZASŁUŻONY NADBURMISTRZ
Georg Brüning, dzisiejszy bohater "Panteonu bytomskiego" był człowiekiem niezwykłym. Zapisał się jako jeden z najdłużej urzędujących burmistrzów śląskich miast i sprawny zarządca komunalnego majątku. Przede wszystkim na przełomie XIX i XX wieku był jednak twórcą takiego urbanistycznego kształtu Bytomia, jaki do dziś możemy podziwiać, mimo wszelkich dewastacji.
Przyszły nadburmistrz Bytomia nie był Ślązakiem. Urodził się 12 sierpnia 1851 roku w majątku Botzlar koło Selm w Westfalii. Był synem radcy ekonomicznego Wilhelma i Christine z domu Hagedorn, z wyznania katolikiem. Ukończył gimnazjum w pobliskim Waarendorf. Studiował prawo, co w tamtych czasach było przepustką nie tylko do funkcji w wymiarze sprawiedliwości, ale i we wszelkich urzędach państwowych, czy samorządowych. Odbył studia ówczesnym niemieckim zwyczajem na wielu uczelniach - w Bonn, Monachium, Heidelbergu i Getyndze, wieńcząc je doktoratem obojga praw. Ukończył je w roku 1874, zdając egzamin państwowy i został zaprzysiężony jako referendarz w sądzie w Celle. Później służył przez dwa lata w wojsku, osiągając stopień porucznika rezerwy. Kolejny stopień zawodowy - asesora sądowego - osiągnął w 1880 roku.
Na burmistrza Bytomia (pierwszym, gdyż jego zastępca zwany był wówczas drugim burmistrzem) został wybrany w roku 1882. Miasto stało wówczas przed epoką swego największego rozwoju, a on je w te czasy poprowadził. Stanowisko to zdobył "z ogłoszenia". Ówcześnie w przypadku wakatu na stanowisku burmistrza ogłaszano to w centralnej prasie niemieckiej, a kandydaci z całego kraju zgłaszali się, po czym rada miejska dokonywała wyboru. Regułą było więc powoływanie na burmistrza jakiejś miejscowości człowieka z drugiego krańca Niemiec, nie uwikłanego w miejscowe układy. Między innymi taki właśnie tryb postępowania wykluczał korupcję i nepotyzm.
Za rządów Brüninga miasto weszło w szczytowy okres inwestycji. Powstały wodociągi i kanalizacja, sieć elektryczna, większość brukowanych ulic, budynki rzeźni, teatru (obecnie Opera Śląska), szkoły realnej (IV Liceum Ogólnokształcące), Instytutu Higienicznego (Sanepid), starych koszar (internat przy ul. Smolenia) i wiele innych. Jeśli chodzi o architekturę, głównymi współpracownikami nadburmistrza byli Paul Jackisch i Karl Brugger. Ten ostatni pozostawił po sobie obiekty o elewacjach wykładanych białą glazurowaną cegłą, m. in. obecne IV LO, szkoły podstawowe nr 2 i 5, czy Sanepid. W 1892 roku naszemu bohaterowi przyznano tytuł nadburmistrza (Oberbürgermeister), co było związane z przeprowadzonym dwa lata wcześniej wydzieleniem miasta z powiatu ziemskiego i stworzeniem bytomskiego powiatu grodzkiego. Za swe zasługi Brüning uzyskał tytuł rzeczywistego tajnego radcy, prawo noszenia specjalnego złotego łańcucha burmistrzowskiego, a także honorowe obywatelstwo miasta.
Wiadomo dokładnie, jakie były jego pobory na stanowisku nadburmistrza - rocznie otrzymywał 13500 marek, co było sumą bardzo dużą w czasach kiedy wykwalifikowany robotnik zarabiał około 100 marek. Posiadał liczne państwowe odznaczenia, między innymi: Order Czerwonego Orła, Order Korony oraz Krzyż Rycerski Papieskiego Orderu Św. Grzegorza, nadawany gorliwym katolikom. Rada miejska wybrała go na dożywotniego burmistrza miasta Bytomia, jednak podeszły wiek skłonił go do rezygnacji z tej funkcji w roku 1919. Po przejściu na emeryturę wciąż mieszkał w tym samym ozdobionym herbem Bytomia domu przy obecnej alei Legionów, w którym po wojnie znalazła siedzibę Wojskowa Komenda Uzupełnień. Otrzymał tę willę na własność za swe zasługi dla miasta. Otoczony był powszechnym szacunkiem i kiedy zmarł 17 grudnia 1932 roku tłumy bytomian odprowadzały go na miejsce wiecznego spoczynku na cmentarzu Mater Dolorosa.
W 1950 roku obok niego (i zmarłych wcześnie niektórych z jego pięciorga dzieci) w tym samym grobie spoczęła jego żona Dorothea z domu Köhne (urodzona w 1865 roku w Warburgu w Westfalii). Po roku 1945 udało się uniknąć wysiedlenia i w domu starców przetrwać do śmierci. Za życia męża zajmowała się głównie działalnością dobroczynną, jak przystało kobietom na jej pozycji społecznej, posiadającym mężów na stanowiskach. Przed wojną Bytom posiadał ulicę nazwaną imieniem Georga Brüninga oraz położoną tuż obok jego domu szkołę, której patronował. Niestety, ulicę nazwano po wojnie imieniem Michała Drzymały (którego jedyną zasługą jest fakt zamieszkiwania przez pewien czas w wozie cyrkowym), zaś szkołę (obecna Szkoła Podstawowa nr 5) - Poli Maciejowskiej, niedawnej patronki Rynku, która przyjechała tu w 1920 roku z Warszawy, by prowadzić agitację polityczną. Dla człowieka, który w znacznej części zbudował to miasto zabrakło w nim miejsca. Nawet w jego grobowcu są dziś pochowani obcy ludzie i żaden ślad nie wskazuje miejsca wiecznego spoczynku zasłużonego nadburmistrza.

Tylko chcę zwrócić uwagę na to, że nie moża stawiać znaku równości miedzy "bytomianami" a redakcją Życia Bytomskiego, a w szczegolności osobą Marcina Hałasia
No i Zagłębiak ma rację z tym "najbardziej śląskim ze śląskich miast" Toż to drugi Lwów jest!

to moze na poczatek pierwsze 60 ksiazek sam sie dziwie ale przynajmniej polowe z nich przeczytalem.

z mniej popularnych polecam 'pamietnik gornika' wydany przez WAM w 2002, sa to wspomnienia czlowieka ktory zyl w m.in zabrzu (wlasciwie to we wsi dorota) jeszcze w XIX wieku, fajne spostrzeżenia, ciekawa mentalnosc, po prostu dokument tamtych czasow, 100% autentyczny, zadnej natdetej patriotycznej mowy (jak w innych zabrzanskich pamietynikach np dubiela), szare zycie. np jedyne spostrzezenie na temat powstan slaskich jakie zapamietalem to bylo to ze podzial granicy zastal autora w czerwionce, wiec wyszlo ze jest polakiem, w takim razie przeliczyli mu rente gornicza z marek niemieckich na polskie, przez co niemal dziadem zostal. ksiazka sklada sie z 2 czesci, pierwsza to fotokopia orginalu pisanego po slasku. druga to polska transkrypcja, calosc ponad 400 stron. polecam.

no wiec lista na poczatek:

"Śląska tragedia" w Zabrzu w 1945 roku : internowania i deportacje / [Zbigniew Gołasz] ; Muzeum Miejskie w Zabrzu. - Zabrze : MM : "M-Studio", 2005

100 lat kopalni "Makoszowy" : 1906-2006 / Józef Hebliński, Antoni Budny. - Zabrze : [b.w.], 2006 (Katowice : "KorGraf")

150 lat poczty w Zabrzu / Wilhelm Kowolik. - Zabrze : Narodowa Oficyna Śląska, 2005

20 lat Państwowego Teatru Nowego w Zabrzu / [przygot publikacji Władysław Ławicki; red. Kazimierz Patalong; opra. graf. Jerzy Moskal. - Zabrze : Towarzystwo Miłośników Zabrza, 1980

25 lat Państwowego Teatru Nowego w Zabrzu / [przygot. publikacji Ewa Kwiecień]. - Zabrze : Państwowy Teatr Nowy, [1984]

35 lat Teatru Nowego w Zabrzu : 1959-1994 / [red. Maria Kempińska i Paweł Gabara. - [Zabrze : Teatr Nowy, 1994]

80 lat GKS Walka Makoszowy w Zabrzu / oprac. Krzysztof Lewandowski. - Zabrze : Zabrzański Informator Samorządowy, 2002

Das Einwohnerbuch der Stadt Hindenburg (Oberschlesien) / bearb. nach amtlichen Material von Erich Hoedt. - Hindenburg : Verlag Heinrich und Co., [1929]

Diagnoza zagrożeń patologiami występującymi wśród dzieci i młodzieży miasta Zabrza : raport / [aut. Maciej Osuch et al.] ; Zespół ds. Bezpieczeństwa i Zapobiegania Patologiom wśród Dzieci i Młodzieży Miasta Zabrza. - Zabrze : Centrum Kształcenia Praktycznego, 2005

Dwa wieki huty "Zabrze" : 1782-1982 / Władysław Niemierowski. - Warszawa : "Prasa ZSL" , 1982 (Warsz : DSP)

Dzieci Zabrza : prace fotograficzne uczniów Ogólnokształcącej Szkoły Sztuk Pięknych w Zabrzu / zdjęcia i teksty Magdalena Anioł [i in.] ; tł. [z pol.] Elke Tyczyńska. - Zabrze : Ogólnokształcąca Szkoła Sztuk Pięknych ; Ratingen : Oberschlesisches Landesmuseum, 2001

Dziesięć lat działalności : 1959-1969 / [red. progr. Jan Baranowicz ; zdj. Bogdan Krasicki] ; Państwowy Teatr Nowy w Zabrzu. - Zabrze : PTNwZ, [1969]

Górnik Zabrze : 50 lat prawdziwej historii (1948-1998) = 50 years of the true history of Górnik : the jubilee book / [aut. Andrzej Gowarzewski, Joachim Waloszek oraz Wioletta Głyk et al.]. - Katowice : "GiA", 1998

Helenka : od folwarku Donnersmarcków do zabrzańskiego osiedla / Sebastian Rosenbaum. - Tarnowskie Góry : "Drukpol", 2004

Hindenburg O/S [Oberschlesien] : Stadt der Gruben und Hutten / von Hermann Schroter. - Essen : Rat und Verwaltung der Patenstadt, 1965

Hindenburg O/S [Oberschlesien] : Stadt und Industrie (bis 1945) = Zabrze : miasto i przemysł (do 1945) / Peter Mrass, Bernard Szczech ; [Ubersetzung Elke Tyczynska]. - Dulmen : Laumann-Verlag, cop. 1993

Historia kościoła i parafii św. Józefa w Zabrzu / [red. Paweł Pyrchała]. - Zabrze : Parafia pw. św. Józefa ; Katowice : Drukarnia Archidiecezjalna, [2007]

Historia pewnego budynku : od Mittelschule do Zespołu Szkół Ogólnokształcących : 75 lat szkoły, 25 września 2004, Zjazd Absolwentów. - [Zabrze : b.w., 2004]

Kalendarium zabrzańskie / oprac. Piotr Hnatyszyn. - Wyd. 2 popr. i rozsz. - Zabrze : Muzeum Miejskie : QS Design, 2006

Kościół św. [świętego] Józefa w Zabrzu Dominikusa Bohma na tle krajobrazu artystycznego Górnego Śląska / Ewa Chojecka. - Katowice : Muzeum Śląskie, 1999

Makoszowy / [red. Sławomir Latos ; współpr. red. Jerzy Makselon ; aut. i współaut. tekstów Henryk Hikel et al.]. - Zabrze : Zabrzański Informator Samorządowy, 2003

Makoszowy : z dziejów gminy i parafii / Ludwik Musioł ; Muzeum Miejskie w Zabrzu, Rada Dzielnicy Makoszowy. - Zabrze : Wydaw. MM, 1998 ([s. l. : s. n.])

Miejska elita polityczna Zabrza : studium politologiczne / Magdalena Korzeniowska. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe Semper, cop. 2007

Moje miasto Zabrze : prace fotograficzne uczniów Ogólnokształcącej Szkoły Sztuk Pięknych w Zabrzu = Meine Stadt Zabrze : Fotoarbeiten von Schulern des Kunstgymnasiums in Zabrze (Hindenburg) / [Bartłomiej Andrusiak et al.]. - Zabrze : Ogólnokształcąca Szkoła sztuk Pięknych ; Ratingen : Oberschlesisches Landesmuseum, 2000

Muzeum Miejskie w Zabrzu w procesie edukacji i ochrony dziedzictwa kulturowego miasta : 1935-2005 / [zespół red. Piotr Hnatyszyn et al.]. - Zabrze : Muzeum Miejskie : QS Design, [2005]

Na starej fotografii : sceny z życia ludu śląskiego / Henryka Haduch ; Muzeum Miejskie w Zabrzu. - [B.m. : b.w., 1988]

Oblicza miasta / [aut. Magdalena Anioł et al.]. - Katowice ; Warszawa : Śląsk, 2003

Od Amalii do Pstrowskiego : 195 lat historii Kopalni / [red., okł., mapy, oprac. graf. Adam Frużyński]. - Zabrze-Biskupice : Kopalnia "Pstrowski", 1996

Ogród Botaniczny : przewodnik po Miejskim Ogrodzie Botanicznym w Zabrzu / Danuta Tarkowska, Krystyna Holeksa, Piotr Cempulik ; współpr. Tadeusz B. Hadaś [et al.]. - Bytom : Polskie Towarzystwo Przyjaciół Przyrody "Pro Natura" ; Zabrze : Miejski Ogród Botaniczny, 2006

Pamiętnik górnika : pisany w siedemdziesiątym piątym roku życia od 1 października 1930 roku / Edward Jeleń ; [red. i oprac. tekstu pol. Henryk Pietras ; wprow. Jerzy Myszor]. - Kraków : Wydaw. WAM, 2002

Połuorła czy wieża, kilof czy zębatka? : herby Zabrza : 1927-1990 = Halbadler oder Turm, Picke oder Zahnrad? : die Wappen der Stadt Hindenburg OS / Piotr Hnatyszyn ; [tł. na jęz. niem. Damian Spielvogel]. - Zabrze : Muzeum Miejskie ; Essen : Vertretungsausschuss "Hindenburg OS' bei der Patenstadt Essen, 2004

Pomiędzy praktyką a utopią : trójmiasto Bytom - Zabrze - Gliwice jako przykład koncepcji miasta przemysłowego czasów Republiki Weimarskiej / Barbara Szczypka-Gwiazda. - Katowice : Wydawnictwo UŚ, 2003

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w zabrzańskich przedszkolach i szkołach podstawowych / Zespół ds. Zapobiegania Niedostosowaniu Społecznemu i Przestępczości Wśród Dzieci i Młodzieży Miasta Zabrza. - Zabrze : Centrum Kształcenia Praktycznego, 2006

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Zabrzu / Zespół ds. Zapobiegania Niedostosowaniu Społecznemu i Przestępczości Wśród Dzieci i Młodzieży Miasta Zabrza. - Zabrze : Centrum Kształcenia Praktycznego, 2006

Serce świętego Kamila w Zabrzu / Wojciech Węglicki ; [tł. z jęz. niem. Krystyna Szymońska, tł. z jęz. wł. Jerzy Kuk]. - Zabrze : "Epigraf", 2007

Sport w Zabrzu / oprac. Krzysztof Lewandowski. - Zabrze : Zabrzański Informator Samorządowy : na zlec. Urzędu Miejskiego, 2001

Stadt Hindenburg (Oberschlesien) : Bericht des Magistrats vom 16. Dezember 1927 uber die Finanzverhaltnisse und den Finanzbedarf der Stadt. - Hindenburg : Heinrich, 1927

Szkic do portretu osoby bezrobotnej w Zabrzu / [aut. Gabriela Karmasz et al.]. - Zabrze : Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, 2005

Urbarz kościoła św. Andrzeja Apostoła w Zabrzu z 1719 roku / Bernard Szczech. - Bytom : Agencja Wydawnicza Łukasz Szczech, 2001

Wytrwali i wygrali : wspomnienia ucznia polskiej szkoły w Mikulczycach / Stanisław Pietrek. - Katowice : "Śląsk", 2006

Z dawnych dziejów Mikulczyc / Rudolf Kostorz. - Katowice : "Śląsk", 1999

Zabrzańskie kościoły / [zdjęcia] Piotr Muszalik i uczniowie Liceum Sztuk Plastycznych w Zabrzu ; [teksty oprac. Małgorzata Szulik et al.]. - Zabrze : Wydaw. LSP, cop. 1999

Zabrze - moje miasto : wspomnienia / [oprac. red. Krzysztof Karwat]. - Zabrze : MBP [Miejska Biblioteka Publiczna] : MM [Muzeum Miejskie], 2002

Zabrze - nieznane oblicza śląskiej architektury / Tomasz Wagner. T. 1. - Zabrze : Towarzystwo Miłośników Zabrza ; Katowice : Śląskie Centrum Dziedzictwa Kulturowego, 2003

Zabrze / fot. Piotr Komander. - Bydgoszcz : "Unitex", cop. 2000

Zabrze / [red. naczelny Mariusz Czajkowski ; red. Małgorzata Jara, Ilona Tyczkowska]. - Bydgoszcz : "Tekst", 1995

Zabrze : od rzemiosła do przemysłu = Zabrze : "from handicraft to industry" / [oprac. tekstu Maciej Kosobucki ; zdj. Dawid Trybuś ; tł. Magdalena Szarkiewicz]. - Bydgoszcz : Grupa Wydawnicza Promocja Regionu, Promocja Polska, cop. 2007

Zabrze : raport o stanie środowiska : 1999 / [oprac. przez zespół pracowników Ośrodka Badań i Kontroli Środowiska pod kier. Wojciecha Stawianego ; w skład zespołu weszli Franciszek Pistelok i in.]. - Katowice ; Zabrze : ["Śląsk"], 2000

Zabrze : spacer po mieście / zdjęcia Piotr Muschsalik i uczniowie OSSP [Ogólnokształcącej Szkoły Sztuk Pięknych] w Zabrzu. - Zabrze : na zlec. Urzędu Miejskiego : we współpr. z. Ogólnokształcącą Szkołą Sztuk Pięknych, ok. 2002

Zabrze : tożsamość - ciągłość i zmiana / red. Marian Grzegorz Gerlich, Thaddaus Schape ; Muzeum Miejskie w Zabrzu, Dom Współpracy Polsko-Niemieckiej w Gliwicach. - Zabrze : [MM], 2000

Zabrze Janoscha : prace fotograficzne uczniów Ogólnokształcącej Szkoły Sztuk Pięknych w Zabrzu = Janoschs Zabrze : Fotoarbeiten von Schulern des Kunstgymnasiums in Zabrze (Hindenburg) / [wyst. i katalog Peter Mrass, Peter Mrass ; zdj. wykonali uczniowie pod opieką artystyczną Piotra Muschalika Karolina Cholewa i in. ; teksty Krzysztof Karwat i in.]. - Zabrze : Ogólnokształcąca Szkoła Sztuk Pięknych ; Ratingen : Oberschlesisches Landesmuseum, 2005

Zabrze na dawnej pocztówce / Piotr Hnatyszyn ; [tł. z pol. na niem. Marta Sekuła]. - Opole : "MS", cop. 2001

Zabrze na dawnej pocztówce : Śródmieście = Zabrze auf der alten Postkarte : Innenstadt / Piotr Hnatyszyn. - Opole : "MS", cop. 2004

Zabrze na starych mapach i pocztówkach / [Piotr Hnatyszyn]. - Radzionków : "Rococo" - Jarosław Krawczyk, 1999

Zabrze w rysunkach / [red. Stanisław Słodowy, Wojciech Słodowy, Adam Styrylski] ; Wydział Architektury Politechniki Śląskiej. Katedra Architektury i Metodyki Projektowania. Zespół Sztuk Plastycznych. - Wyd. 2 poszerz. - Zabrze : [Muzeum Miejskie], 1997

Zabrze, województwo śląskie - miasto na prawach powiatu : Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań, Powszechny Spis Rolny 2002 : podstawowe informacje ze spisów powszechnych / [oprac. pod kier. Wiesława Wiatraka ; red. merytoryczna Dorota Doniec et al. ; aut. oprac. Krystyna Gloger et al.] ; Urząd Statystyczny w Katowicach. - Katowice : US, 2003

[ Dodano: Czw 04 Gru, 2008 ]
a tak przy okazji to bibliografia zabrza istnieje i jest tworzona przez miejska biblioteke publiczna w zabrzu, filia na wyzwolenia. po prawej stronie od wejscia w postaci katalogu (poza ksiazkami obejmuje tez artykuly w czasopismach)

PostWysłany: Sro Lis 14, 2007 6:50 pm Temat postu: MATURA - PISANIE PREZENTACJI na CITO - KONSPEKT na JUŻ! Odpowiedz z cytatem
Jako dyplomowany nauczyciel z kilkuletnim stażem wykładowcy filologii polskiej w Liceum Ogólnokształcącym posiadam profesjonalna wiedzę do przygotowywania maturzystów do egzaminu dojrzałości.

Jeśli potrzebujesz wsparcia uczciwego konsultanta zapraszam do kontaktu za pośrednictwem GG: 5163676
lub: mail: maturalne_prezentacje@autograf.pl

Tworzę ambitne prezentacje na poziomie maturzysty zgodnie z wytycznymi MENU.

Prezentacje zawierają poza szczegółowym opracowaniem tematu do wypowiedzi egzaminacyjnej także konspekt wraz z wykazem pozycji bibliograficznych z zakresu literatury podmiotowej i przedmiotowej.
Tezę do analizowanej problematyki prezentacji formułuję w sposób oryginalny a interpretacja prezentowanych argumentów (treści) dosadnie i z pełną dbałością o szczegóły ją potwierdza (wskazuję cytaty, nawiązania)

Z racji wykonywanego zawodu nie unikam żadnych tematów, jestem gotowa na analizę zarówno tematów związanych z motywem, z językiem , a także z korespondencją sztuk.

Na życzenie lub w przypadku jeśli temat przewodni prezentacji to determinuje - jestem skłonna także przygotować wersję multimedialną w programie Power Point (w szerokim tego słowa znaczeniu) wraz tematyczną ścieżką dźwiękową w podtle.

Z poważaniem
Marysia

PS: Niżej wskazuję wachlarz tematów - proszę wybrać lub podać własny temat:

1. MIŁOŚĆ nie jedno imię nosi - motyw miłości zaprezentuj różne koncepcje tego motywu.
2. MOTYW CHLEBA w literaturze i sztuce – omów symbolikę motywu.
3. Literacki PORTRET MATKI. Przedstaw motyw na wybranych przykładach.
4. MOTYW BIESIADY, UCZTY, WESELA w literaturze różnych epok.
5. Bohater negatywny jako „czarny charakter” – omów na przykładach w literaturze różnych epok.
6. Wskaż i zinterpretuj poetyckie obrazy września 1936 roku i czasów okupacji w Polsce.
7. MOTYW ROZSTANIA w literaturze – zaprezentuj ich obraz w literaturze
8. Pożegnania bohaterów literackich - różne realizacje motywu.
9. Dekalog bohaterów G.H. Grudzińskiego – Antydekalog praw etycznych i moralnych
10. Człowiek wobec Boga / Rozmowy z Bogiem– przedstaw różne ujęcie tego problemu w wybranych dziełach literackich.
11. STARY CZŁOWIEK w literaturze - omów na wybranych przykładach jak w poszczególnych epokach postrzegano starość.
12. Różne OBLICZA STAROŚCI - różnorodność ujęcia motywu w wybranych utworach literackich.
13. Pogonie oblicze starości – zaprezentuj teksty kultury ukazujące pogodą jesień życia.
14. Motyw szaleństwa i szaleńców w literaturze różnych epok.
15. MOTYW SZCZĘŚCIA – Zaprezentuj literackie wizje szczęścia ukształtowane w różnych epokach.
16. Dokonaj analizy tekstów piosenek wybranych zespołów muzyki młodzieżowej - zinterpretuj obraz świata ukazany przez zespół.
17. Literackie pary małżeństw na przestrzeni różnych epok.
18. Każdy jest Odysem co wraca do swej Itaki - etos wędrówki w literaturze na przykładzie utworów literackich.
19. Powstania w literaturze i sztuce XIX i XX wieku.
20. Powstanie Warszawskie w poezji, liryce i prozie.
21. Przyroda słowem i pędzlem malowana - przedstaw temat, analizując wybrane dzieła literackie i malarskie.
22. Niepokoje i rozterki współczesnego człowieka w ujęciu poezji Tadeusza Różewicza.
23. ETOS RYCERZA w literaturze - omów na wybranych przykładach literackich.
24. Wielkie dzieła literackie i ich filmowe adaptacje.
25. Porównaj pierwowzory literackie z ich filmowymi odpowiednikami - oceń zjawisko.
26. Literackie WIZJE SZCZĘŚCIA ukształtowane w różnych epokach.
27. Różne sposoby ukazywania BOHATERA ŻYDOWSKIEGO w literaturze pozytywistycznej i współczesnej.
28. Wymiar przeżyć moralnych i pokoleniowych w twórczości pokolenia Kolumbów na przykładzie twórczości Baczyńskiego, Gajcego, Różewicza.
29. MOTYW APOKALIPSY w literaturze i motywy apokaliptyczne w innych dziedzinach sztuk
30. Biografia jako klucz do odczytania twórczości poety.
31. Ukaż problem odwiecznej WALKI DOBRA ZE ZŁEM w wybranych utworach literatury fantastycznej.
32. Różne sposoby kreowania alternatywnych światów w literaturze fantazy.
33. Przedstaw na wybranych przykładach OBRAZ HOLOCAUSTU w literaturze polskiej.
34. Język wybranych ludzi z życia publicznego -Omów analizując ich wypowiedzi.
35. Różne PORTRETY KOBIET w literaturze polskiej i obcej.
36. Omów tragiczne losy kobiet w obozach pracy i obozach koncentracyjnych w czasie II wojny światowej.
37. Różne doświadczenia i przeżycia obozowe oraz wynikające z nich koncepcje
człowieka zniewolonego.
38. Przeanalizuj problem wyniszczenia moralnego jednostki ludzkiej, odwołując się do przykładów zawartych w literaturze lagrowej i łagrowej.
39. Co to jest LITERATURA FAKTU i doświadczenia lagrowe i łagrowe – omów przywołując przykłady literackie.
40. UPIORY, ZJAWY I DUCHY. Zaprezentuj sposoby kreowania oraz ich funkcje w dziełach plastycznych i literackich.
41. Zbadaj genezę i znaczenie przysłów polskich w odniesieniu do historii, doświadczeń i obyczajów polaków.
42. Motyw SAMOBÓJSTWA – zwycięstwo czy klęska? – Dokonaj analizy problemu.
43. Sonety w literaturze polskiej.
44. Pogodne oblicze starości - omów sposoby i cele takiego ukazania jesieni życia w wybranych utworach literackich.
45. Różne wizerunki starości na przykładzie losów bohaterów literackich.
46. ZJAWY, DUCHY, SNY w literaturze - zbadaj ich funkcje w wybranych utworach różnych epok.
47. Literacki WIZERUNEK ZWIERZĄT - na wybranych przykładach omów kreacje bohatera zwierzęcego.
48. Różne ujęcia MOTYWU RAJU w literaturze i sztuce.
49. MOTYW ARKADII oczami twórców literatury i sztuki pozaliterackiej.
50. Zinterpretuj wybrany mit (starożytnych Greków, Rzymian, Celtów, Słowian).
51. KONFLIKT POKOLEŃ – „młodzi” kontra „starzy”.
52. Rola monologu wewnętrznego bohatera w kreacji jego postaci.
53. MOTYWY APOKALIPTYCZNE w literaturze i sztuce.
54. WIZJE SĄDU OSTATECZNEGO w literaturze i sztuce pozaliterackiej.
55. Nasi bracia mniejsi w literaturze - omów różną funkcję ZWIERZĄT w wybranych utworach.
56. Zaprezentuj kilka literackich kreacji bohaterów kontrowersyjnych odwołując się do wybranych utworów z różnych epok.
57. Ideał piękna – różnorodne rozumienie piękna w sztuce i poezji.
58. Motyw CIERPIENIA w literaturze różnych epok (cierpienie niezawinione, heroiczne).
59. Metafora DROGI i jej rola w kulturze - omów zagadnienie, dokonując analizy porównawczej ujęć literackich, plastycznych i filmowych motywu.
60. Historia jako czynnik determinujący ludzki los - omów problem analizując wybrane powieści XIX / XX.
61. Słynne historie miłosne - Literackie pary kochanków.
62. Przedstaw na wybranych przykładach obraz HOLOCAUSTU w literaturze i filmie.
63. Romantyczne FASCYNACJE LUDOWOŚCIĄ – dokonaj analizy na podstawie pozycji literaturowych.
64. Teksty piosenek zespołów młodzieżowych jako próba opisania rzeczywistości.
65. Literackie pary małżeństw – dokonaj porównań różnych ich przedstawień literaturze.
66. MOTYW MASKI - jej rola i znaczenie w życiu bohatera i kreacji świata. Rozważ problem odwołując się do wybranych dzieł.
67. KREACJE MĘŻCZYZN w literaturze (od Adama do Batmana) - omów i porównaj sposoby prezentacji bohaterów na wybranych przykładach dzieł.
68. Motyw OJCA w literaturze na przestrzeni epok literackich.
69. Literackie portrety MATKI w wybranych dziełach twórców różnych epok.
70. ZDRADA jako sposób działania człowieka w dążeniu do celu.
71. Motyw / etos PRACY w życiu bohaterów literackich.
72. Teksty piosenek zespołów młodzieżowych jako próba opisania rzeczywistości.
73. Najciekawsze PORTRETY KOBIET w literaturze i sztuce.
74. „Anioły” i „demony” - Kobieta upadła a kobieta anioł - różne kreacje literackich postaci kobiecych.
75. Dzieło literackie jako świadectwo swego czasu.
76. Różne doświadczenia i przeżycia obozowe oraz wynikające z nich koncepcje
człowieka zniewolonego.
77. Przeanalizuj problem wyniszczenia moralnego jednostki ludzkiej, odwołując się do przykładów zawartych w literaturze lagrowej i łagrowej.
78. ŁAGRY I LAGRY, świat obozów w świadectwie literatury faktu.
79. Wielkie dzieła literackie a przekaz szklanego ekranu - porównaj pierwowzory literackie z ich filmowymi odpowiednikami i oceń zjawisko.
80. Ludzie ludziom zgotowali ten los – zinterpretuj twierdzenie i dokonaj analizy
81. Świat wartości więźniów obozów koncentracyjnych i obozów. pracy
82. Przedstaw sposoby WYRAŻANIA UCZUĆ DO KOBIETY w twórczości poetów różnych epok.
83. Najciekawsze portrety psychologiczne kobiet w literaturze i sztuce - omów zagadnienie na podstawie analizy postaci wybranych utworów.
84. MOTYW MIŁOŚCI w literaturze różnych epok – Miłość nie jedno imię nosi.
85. Na podstawie analizy wybranych utworów literackich przedstaw motyw i sposoby funkcjonowania pielgrzyma – tułacza.
86. PORTRET RYCERZA I ETOS RYCERSKI - przedstaw w literaturze funkcje i znaczenie motywu odwołując się do wybranych przykładów.
87. Różnorodne ujęcia MOTYWU ŚMIERCI w literaturze i sztuce.
88. MOTYW UCZTY, BIESIADY, WESELA w wybranych przykładach utworów literackich.
89. Arkadia – kraina szczęśliwości i nieustannego dążenia do jej osiągnięcia.
90. Omów sposoby funkcjonowania MOTYWU ZDRADY w utworach literackich.
91. TOPOS OGRODU w literaturze i sztuce.
92. ONOMASTYKA - Omów pochodzenie nazw miejscowych twojego regionu
93. Motyw Powstania Styczniowego i jego funkcje w literaturze i malarstwie XIX
94. Wielkie tematy narodowe w malarstwie i literaturze polskiej.
95. Historia w dziełach literackich i filmowych adaptacjach.
96. Przedstaw sposoby wyrażania uczuć do kobiety w twórczości poetów różnych epok.
97. SZTUKA PISANIA LISTÓW w epoce dawnej i dziś.
98. BUNT przeciwko Bogu i pokora wobec Boga.
99. Język wybranych ludzi z życia publicznego analizując ich wypowiedzi.
100. KARA jako KONSEKWENCJA ZBRODNI - rozważ zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów literatury polskiej i obcej.
101. Różne WIZERUNKI BOGA na przykładzie wybranych utworów.
102. Człowiek w obliczu zagrożenia - przedstaw różnorodność zachowań w wybranych dziełach literackich.
103. Funkcjonowanie MOTYWU PRZYJAŹNI w literaturze z różnych epok.
104. Różne realizacje motywu miłości w dziełach literackich i filmowych.
105. MOTYW DZIECKA I DZIECIĘCOŚCI w różnych tekstach kultury - przedstaw różne odsłony na wybranych przykładach dzieł literackich i innych dziedzin sztuki.
106. MOTYW SAMOTNOŚCI - Samotni z wyboru lub z konieczności. Zaprezentuj bohaterów literackich, którzy zmagali się z tym problemem; zwróć uwagę na przyczyny i skutki ich sytuacji.
107. Wydarzenia historyczne jako inspiracja dla pisarzy i reżyserów filmowych.
108. Porównaj sposoby ukazania motywu wsi i funkcje w wybranych utworach literackich.
109. WIZERUNEK DIABŁA I SZATANA w literaturze - przedstaw różnorodność ukazania postaci.
110. MOTYW GÓR i jego funkcje w literaturze w utworach literackich twórców wybranych epok.
111. Przedstaw losy i omów postawy bohaterów literackich uwikłanych w historię.
112. MOTYW DOMU / MIESZKANIA / KAMIENICY w literaturze różnych epok.
113. MOTYW PIELGRZYMA w literaturze romantycznej.
114. SNY I WIZJE w literaturze różnych epok.
115. „Wykrzyczeć siebie” – teksty piosenek od hip hopu po heavy metalu. Omów funkcje języka i sposób przedstawienia świata w tych tekstach zespołów młodzieżowych.
116. Motyw polskiego EMIGRANTA w wybranych utworach literackich -przedstaw różne sposoby jego funkcjonowania.
117. Sztuka po Oświęcimiu - na podstawie polskich i zagranicznych dzieł literackich i filmowych omów problem kryzysu wartości humanistycznych oraz wyrażalność doświadczeń bezprecedensowych.
118. Rola lektur w kształtowaniu charakterów postaci literackich - rozważ problem na podstawie wybranych utworów.
119. TYTUŁ, MOTTO, OSTATNIA SCENA – omów ich rolę i znaczenie w utworze literackim.
120. PAŃSTWO jako najwyższa wartość narodowa w widzeniu bohaterów literackich różnych epok.
121. Motyw SAMOBÓJSTWA w literaturze na przestrzeni epok literackich.
122. Bohater literacki i filmowy wobec wyboru pomiędzy wartościami duchowymi i materialnymi. Omów problem na wybranych przykładach.
123. Wybory moralne bohaterów literackich i filmowych.
124. Literackie OBRAZY TOTALITARYZMU (HITLERYZMU bądź STALINIZMU).
125. PIENIĄDZE i ich siła – literackie realizacje motywu pieniądza na przykładzie dzieł twórców różnych epok.
126. Słownictwo środowisk młodzieżowych w okresie polskiej transformacji ustrojowej.
127. Omów zjawisko socrealizmu w literaturze i sztuce XX wieku - w swojej analizie uwzględnij kontekst historyczny i polityczny.
128. Motyw lasu, puszczy, drzewa w literaturze różnych epok.
129. Motyw tańca i jego znaczenie w literaturze różnych epok.
130. TWÓRCZA I DESTRUKCYJNA SIŁA MIŁOŚCI w życiu człowieka. - prezentacja tematu na przykładzie wybranych utworów literackich oraz ekranizacji filmowych.
131. Średniowieczna i renesansowa KULTURA ŚMIECHU – Omów zjawisko karnawalizacji.
132. Twórczość J. Kochanowskiego w tradycji literackiej późniejszych epok.
133. Motyw miłości - różne koncepcje tego motywu.
134. WŁADZA to zaszczyt, zobowiązanie czy siła niszcząca? Dokonaj analizy problemu wykorzystując różne przykłady z literatury na przykładzie różnych epok.
135. MIASTO w literaturze różnych epok.
136. CZTERY PORY ROKU w literaturze i sztuce pozaliterackiej.
137. Motyw CIERPIENIA w literaturze różnych epok.
138. Motyw TAŃCA ŚMIERCI „Danse Macabre” w literaturze i malarstwie.
139. Sceny batalistyczne w literaturze i malarstwie.
140. Liryczna siła literacka braterstwa człowieka ze światem przyrody.
141. Bazując na wybranych przykładach reklam oceń na czym polega FENOMEN JĘZYKA REKLAMY.
142. Żart w reklamie - omów mechanizmy powstawania komizmu analizując wybrane przykłady.
143. Motyw FRANCISZKANIZMU w literaturze - omów jego rolę i sposób funkcjonowania w literaturze różnych epok.
144. SPORY POKOLENIOWE w literaturze – przeanalizuj zjawisko.
145. Mitologia jako inspiracja dla współczesnego kina - porównaj literacki zapis mitu z wersją filmową analizując wybrane przykłady.
146. Miłość i seks w literaturze, malarstwie i filmie - zaprezentuj różne ujęcia motywu odwołując się do wybranych przykładów.
147. MOWA ZAKOCHANYCH w epoce staropolskiej i dziś - dokonaj analizy i porównaj wybrane przykłady literackie.
148. Metamorfozy, czyli przemiany bohaterów literackich i ich znaczenie dla samego bohatera i jego otoczenia.
149. „Człowieka można zniszczyć, ale nie pokonać !” - wyraź swój sąd wykorzystując utwory literackie.
150. Analizując wybrane przykłady przedstaw literackie realizacje POSTAWY BUNTU.
151. Język reklamy i funkcje sloganów reklamowych.
152. Wesele u St. Wyspiańskiego a Wesele A. Wajdy – dokonaj analizy pierwowzoru z adaptacją filmową.
153. Pan Tadeusz wg pióra A. Mickiewicza i Pan Tadeusz na szklanym ekranie oczami A. Wajdy

….. inne tematy także stanowią dla mnie wyzwanie

Zapraszam cieplutko
Marysia

OTO TEMATY NA USTNĄ CZĘŚĆ EGZAMINU MATURALNEGO Z JĘZYKA POLSKIEGO w roku szkolnym 2007/2008 - MATURZYSTO, KTÓRY WYBRAŁEŚ? w czym mogę pomóc i Tobie?

LITERATURA:

1. Siedem grzechów głównych. Refleksje na temat polskich wad narodowych.
2. Filozofia starożytna jako źródło twórczości poetyckiej na przestrzeni wieków. Omów na wybranych przykładach.
3. Pełnię świata mogą oddać tylko paradoksy. Odnieś to stwierdzenie do poezji księdza Jana Twardowskiego.
4. Człowiek w teatrze świata. Scharakteryzuj motyw na wybranych przykładach literackich.
5. Miłość w dziełach Szekspira. Omów na przykładach z twórczości dramatycznej.
6. Przedstaw i oceń funkcje, które pełnią jednostka i zbiorowość. Opracuj problem w oparciu o wybrane utwory różnych epok.
7. Bunt młodych w literaturze. Omów na wybranych przykładach.
8. Mitologia natchnieniem poetów. Wybrane motywy mitologiczne w twórczości poetów współczesnych. Omów na wybranych przykładach.
9. Jak umierali bohaterowie? Rozwiń temat, odwołując się do wybranych przykładów.
10. Sposoby budowania grozy w literaturze różnych epok. Przedstaw zagadnienie na podstawie wybranych tekstów.
11. Biografia kluczem do twórczości. Scharakteryzuj i przedstaw zagadnienie na wybranych przykładach z literatury Młodej Polski lub współczesnej.
12. Literackie portrety matek. Analizując celowo wybrane portrety matek z utworów różnych epok, omów sposoby portretowania i pisania o nich. Uwzględnij kontekst historyczny i kulturowy.
13. Postacie mitologiczne i ich funkcjonowanie w literaturze polskiej. Przedstaw i scharakteryzuj na wybranych przykładach.
14. Mity romantyczne i ich kontynuacje. Omów na wybranych przykładach.
15. Polemika z romantycznymi mitami. Omów na wybranych przykładach.
16. Ponadczasowość komedii Moliera. Scharakteryzuj i oceń ich aktualność.
17. Omów zagadnienie komizmu jako narzędzia krytyki w utworach literackich. Posłuż się trzema przykładami dzieł z różnych epok.
18. Wizja państwa w różnych epokach literackich. Omów na podstawie analizy wybranych przykładów.
19. Sytuacja na ziemiach polskich po powstaniu styczniowym i jej odbicie w nowelistyce pozytywizmu. Scharakteryzuj na wybranych przykładach.
20. Bohater z książką w ręku. Omów znaczenie lektur w świecie postaci literackich.
21. Jaki obraz świata kreują twórcy Nowej Fali? Omów, odwołując się do tekstów literackich.
22. Tytuł, motto, cytat, ostatnia scena jako klucz do interpretacji dzieła. Omów na wybranych przykładach.
23. Wielcy twórcy wielbicielami małej ojczyzny. Omów na przykładzie twórczości wybranego pisarza.
24. Kobieta zbuntowana. Przedstaw jej literacki wizerunek.
25. Porównaj sposoby walki o niepodległość w literaturze XIX wieku.
26. Różne wizerunki postaci biblijnych w literaturze XX wieku. Przedstaw i porównaj obrazy.
27. Obłąkani i szaleni w dramatach Szekspira i utworach romantycznych. Scharakteryzuj i przedstaw problem na wybranych przykładach.
28. Literackie reinterpretacje mitów antycznych. Scharakteryzuj sposoby i cele tego literackiego zjawiska (na wybranych przykładach).
29. Historia jako temat i jako pretekst w polskiej epice XIX i XX wieku . Przeanalizuj wybrane utwory.
30. Polemiki, spory, prowokacje - starcia pokoleń literackich. Omów na przykładach wybranych utworów.
31. Literackie curriculum vitae. Przedstaw i porównaj różne sposoby ujęcia. (np.: Horacy, Kochanowski, Mickiewicz, Białoszewski...)
32. Satyryczny obraz społeczeństwa polskiego w wybranych utworach literackich. Przeanalizuj sposoby tworzenia takiego obrazu.
33. Różne obrazy przyrody w literaturze. Przedstaw sposoby ich kreowania i ich funkcje w wybranych utworach.
34. Pamiętnikarze sensu strticto i ich internetowi spadkobiercy, czyli pamiętnikarstwo dawniej i dziś. Przedstaw temat sięgając do konkretnych przykładów.
35. Na podstawie znanych Ci utworów z literatury polskiej i obcej wskaż związek między bohaterem a jego lekturami.
36. Idealiści i marzyciele w literaturze polskiej. Scharakteryzuj sposoby kreowania takich bohaterów w utworach z różnych epok.
37. Przedstaw kreacje bohaterów, którzy doświadczyli okrucieństw II wojny światowej i próbują odbudować świat wartości.
38. Różne kreacje narratora i ukształtowania narracji w epice - analiza wybranych utworów.
39. Groteska jako sposób wyrażania w literaturze tragiczności świata. Omów na przykładach wybranych utworów.
40. Absurd wyrazem dezaprobaty wobec istniejącej rzeczywistości. Omów na stosownie dobranych przykładach
41. Przedstaw swojego ulubionego autora i świat przedstawiony w jego utworach.
42. Strach ma wielkie oczy, a czasami kły. Omów motyw wampira na wybranych przykładach literackich.
43. Słynne pary w literaturze. Przedstaw na stosownie wybranych przykładach.
44. Fenomen fantastyki. Omów zagadnienie na wybranych przykładach literackich.
45. Motywy średniowieczne w literaturze fantasy. Przedstaw na wybranych przykładach.
46. Młodzi przeciwko starym. Ukaż konflikt pokoleń na podstawie wystąpień programowych i manifestów poetyckich artystów różnych epok.
47. Od herosa do pantoflarza. Przywołaj literackie portrety mężczyzn i oceń ich postawę.
48. Zjawy, duchy, sny i wizje... Omów na przykładach ze znanych ci tekstów literackich.
49. Samotność – przekleństwo czy świadomy wybór? Odpowiedz na pytanie odwołując się do postaw wybranych bohaterów literackich.
50. Kodeks rycerski w literaturze. Omów na przykładzie wybranych dzieł literackich.
51. Literackie wizje szczęścia w różnych epokach. Rozwiń temat na wybranych przykładach.
52. Przenikanie się świata realnego i fantastycznego w utworach literackich. Omów na przykładach (np.: „Faust”, „Makbet”, „Dziady”...)
53. „Małe jest piękne” – problematyka i źródła popularności nowel Bolesława Prusa.
54. Bohaterowie wygrani i przegrani. Dokonaj analizy postępowania wybranych postaci literackich.
55. Praca miarą wartości człowieka. Przedstaw problem na podstawie wybranych utworów literackich.
56. Na podstawie wybranych utworów omów funkcje ironii w literaturze.
57. Obraz kobiety na Bliskim Wschodzie we współczesnej literaturze. Omów na wybranych przykładach.
58. Omów problem wyboru wartości na przykładach bohaterów literackich różnych epok.
59. Kamienny? Zadżumiony? Inny? Świat ukazany w literaturze XX wieku. Scharakteryzuj na wybranych przykładach.
60. Pisarz – wieszcz, rzemieślnik... Przedstaw różne role pisarza w wybranych epokach literackich.
61. Przeczucie lub doświadczenie katastrofy końca świata udokumentowane w tekstach literackich. Porównaj przykłady z różnych epok.
62. Przedstaw kosmiczną wędrówkę w twórczości Douglasa Adamsa.
63. Omów różne sposoby wykorzystania konwencji pamiętnika w wybranych utworach literackich.
64. Motyw deszczu w poezji. Omów temat, wykorzystując wybrane utwory poetyckie.
65. Pierwiastki patriotyczne w twórczości Jana Pawła II. Przedstaw na przykładzie wybranych utworów.
66. Motyw błędnego rycerza. Scharakteryzuj na wybranych przykładach.
67. Wątek kryminalny i sposób jego wykorzystania w arcydziełach i literaturze popularnej. Omów na kilku przykładach.
68. Twórczość poety / pisarza obrazem epoki. Przedstaw problem, odwołując się do wybranych przykładów literackich.
69. Proza pod znakiem behawioryzmu – omów różne ujęcia na wybranych przykładach z literatury polskiej i obcej.
70. Witkiewicz, Gombrowicz, Różewicz - koncepcja absurdu. Omów na wybranych przykładach z ich twórczości.
71. Miłość w literaturze staropolskiej. Przedstaw na wybranych przykładach.
72. Obraz ludobójstwa w literaturze. Przedstaw sposoby obrazowania na podstawie znanych utworów literackich.
73. Przyjaźń i jej rola w życiu człowieka. Omów problem, przywołując stosowne przykłady literackie.
74. Jak mężczyźni kreowali kobiety w literaturze różnych epok? Przywołaj i omów najbardziej znamienne przykłady.
75. Ocena sarmackich tradycji w wybranych utworach literackich różnych epok. Przedstaw zagadnienie, odwołując się do konkretnych przykładów literackich.
76. Bohaterowie literaccy w obliczu trudnego wyboru. Omów problem, odwołując się do decyzji i postaw kilku bohaterów z różnych epok.
77. Być nieśmiertelnym – odwieczne pragnienie pisarza. Omów na wybranych przykładach literackich.
78. Problem zrywu narodowego Polaków w literaturze. Przedstaw różne sposoby ujęcia tego tematu w wybranych epokach literackich (np.: E. Orzeszkowa „Nad Niemnem”, M. Białoszewski „Pamiętnik z powstania warszawskiego”...)
79. Brzydota jako kategoria estetyczna wybranych epok literackich i twórców. Omów zagadnienie, odwołując się do konkretnych przykładów.
80. Fascynacja kulturą Podhala i krajobrazem tatrzańskim w literaturze Młodej Polski. Przedstawiając problem, odwołaj się do analizy i interpretacji wybranych utworów.
81. Bohater komiksu a heros greckiej tragedii / bohater mitologiczny. Porównaj na wybranych przykładach.
82. Wątek romansowy w literaturze wysokiej i popularnej. Omów problem na wybranych przykładach.
83. Symboliczny obraz rzeczywistości wojennej w prozie J. R. Tolkiena. Omów wybranych przykładach.
84. Zdrada jako motyw literacki. Poddaj analizie problem w oparciu o wybrane przykłady.
85. Ideał Polaka i obywatela. Zaprezentuj wybrane wzorce literackie i oceń je z punktu widzenia współczesnego Polaka.
86. Literatura okupacyjna jako świadectwo trudnego człowieczeństwa. Omawiając zagadnienie, odwołaj się do analizy wybranych utworów literackich.
87. Motyw labiryntu w literaturze. Na wybranych przykładach przedstaw jego funkcjonowanie i różnorodność interpretacyjną.
88. List jako tworzywo literackie. Zaprezentuj utwory, w których zastosowano formę listu i określ jego funkcję.
89. Honor, odwaga, wierność zasadom, obowiązek, poczucie odpowiedzialności, prawość, lojalność – etos rycerski w ujęciu Sienkiewicza. Analizując i interpretując wybrane dzieła, omów zagadnienie. Uwzględnij kontekst kulturowy.
90. Poeci przeklęci w dobie modernizmu i ich bunt przeciwko zastanym wartościom. Omów na podstawie wybranych utworów.

ZWIĄZKI LITERATURY Z INNYMI DZIEDZINAMI SZTUKI:

1. Teatr współczesny. Omów różne koncepcje teatru na wybranych przykładach.
2. Niepokoje człowieka końca wieku w poezji i sztuce modernistycznej oraz współczesnej. Omów, przywołując przykłady z różnych dziedzin sztuki.
3. „Wesele”, „Tango”, „Miś”, czyli Polaków portret własny wykreowany przez literaturę i film. Scharakteryzuj i oceń obraz Polaków.
4. Różne rodzaje miłości w literaturze i filmie. Omów na wybranych przykładach.
5. Miłość matczyna w literaturze i filmie. Omów na wybranych przykładach.
6. Scharakteryzuj motyw lotu, analizując wybrane teksty kultury różnych epok.
7. Co jest „za murem od marzeń strony”? Ukaż różne sposoby przedstawiania świata metafizycznego w literaturze, malarstwie i filmie.
8. Jak zmieniał się kanon piękna (np. kobiety)? Omów odwołując się do literatury i wybranych sztuk (również mody).
9. Obraz PRL-u w literaturze i filmie. Przedstaw i porównaj na wybranych przykładach.
10. Sposoby budowania grozy. Przedstaw zagadnienie na podstawie wybranych tekstów kultury.
11. Horror literacki a filmowy. Scharakteryzuj i przedstaw zagadnienie na wybranych przykładach.
12. Dzieło literackie a adaptacja filmowa na podstawie Trylogii H. Sienkiewicza. Porównaj realizację filmową z jej pierwowzorem literackim.
13. Wojna oczami dziecka. Przedstaw i omów na wybranych tekstach kultury.
14. Artystyczne interpretacje powstań narodowych w literaturze i malarstwie (analiza porównawcza dzieł).
15. Gotycyzm jako zjawisko łączące różne teksty kultury średniowiecza i romantyzmu. Przedstaw, analizując wybrane przykłady.
16. Powieści historyczne Sienkiewicza a ich ekranizacje. Porównaj realizacje filmowe z ich pierwowzorami literackimi.
17. Komedie Moliera i ich współczesne realizacje. Porównaj realizacje teatralne z pierwowzorami literackimi.
18. Synteza sztuk w kulturze średniowiecza. Przedstaw i omów na wybranych przykładach.
19. Obraz smoków w tekstach kultury. Dokonaj analizy porównawczej kilku wybranych przykładów.
20. Różne obrazy Warszawy. Przedstaw, odwołując się do interpretacji utworów literackich i filmowych i / lub malarskich.
21. Wzajemne wpływy malarstwa i literatury. Przedstaw zjawisko powinowactwa sztuk w modernizmie.
22. Dawne i współczesne wzorce rodziny. Omów zagadnienie, interpretując celowo wybrane przykłady z literatury i filmu (serialu telewizyjnego).
23. Funkcja i sposób realizacji motywów muzycznych w literaturze romantyzmu lub Młodej Polski.
24. Bohater literacki i jego kreacja filmowa i / lub teatralna. Analiza porównawcza na wybranych przykładach
25. Sceny batalistyczne w literaturze, malarstwie i filmie. Przedstaw i porównaj sposób prezentacji w celowo wybranych tekstach kultury.
26. Jakie tematy podejmują współczesna literatura i film (po 1980 roku)? Odpowiadając na pytanie, odwołaj się do wybranych przykładów.
27. Dom rodzinny – bezpieczna przystań czy miejsce toksyczne? Odpowiadając na pytanie odwołaj się do analizy interesujących dzieł literackich i filmowych.
28. Przedstaw problem winy lub niewinności człowieka, który przeżył koszmar totalnego zniewolenia. Odwołaj się do analizy i interpretacji polskich i obcych tekstów kultury.
29. Rola collage w literaturze i w wybranych tekstach kultury. Scharakteryzuj i przedstaw zagadnienie na wybranych przykładach.
30. Wizerunek matki szczęśliwej w literaturze i sztukach plastycznych. Przedstaw obrazy na wybranych przykładach.
31. Omów rolę stołu w procesie integracji rodziny (na wybranych przykładach literackich, filmowych, teatralnych).
32. Pod urokiem romantycznego teatru. Porównaj teatralne (filmowe) adaptacje wybranych dramatów polskich i obcych z wnioskami płynącymi z analizy i interpretacji tekstu literackiego.
33. Płacz, żal, lament..., czyli cierpienie po stracie bliskich osób zamknięte w literaturze, sztuce, filmie. Przeanalizuj i omów sposoby przedstawiania motywu w wybranych tekstach kultury.
34. Koszmar II wojny światowej wpisany w polską literaturę i film. Przedstaw problem, analizując wybrane teksty kultury.
35. Dosłowne i metaforyczne ujęcie motywu labiryntu w różnych tekstach kultury. Omów na wybranych przykładach.
36. Tradycje rodzinne i świąteczne w wybranych utworach literackich i filmowych. Omów na wybranych przykładach.
37. Polscy emigranci i ich problemy w literaturze i filmie XX wieku. Omów zagadnienie na wybranych przykładach literackich i filmowych.
38. Analizując celowo dobrane utwory polskie i obce, scharakteryzuj różne odmiany awangardowego dramatu XX wieku.
39. Inspiracje antyczne w kulturze. Scharakteryzuj je, analizując wybrane dzieła literackie i inne (np. malarskie, rzeźbiarskie, architektoniczne).
40. Malarstwo, rzeźba i architektura jako inspiracje dla literatury. Omów temat, analizując celowo dobrane utwory.
41. Dialog z tradycją literacką w obrazach i rzeźbach. Analiza wybranych dzieł.
42. Kostium historyczny i jego funkcja w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Omów sposoby i cele jego wykorzystania w wybranych dziełach.
43. Funkcje brzydoty w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Przeanalizuj wybrane dzieła.
44. Futuryzm – krzykliwa kontestacja nie tylko w literaturze. Zaprezentuj swoje stanowisko, przywołując utwory literackie i inne teksty kultury.
45. Symbolika stroju. Omów, analizując wybrane dzieła literackie i inne (np. malarskie, rzeźbiarskie, filmowe, teatralne).
46. Sposoby kreowania obrazu natury w poezji i malarstwie. Analiza porównawcza dzieł.
47. Różne oblicza rewolucji w literaturze i innych sztukach (malarstwie i filmie). Analiza porównawcza dzieł.
48. Symbol jako środek wyrazu w literaturze i malarstwie - omów jego najciekawsze, Twoim zdaniem, wykorzystania. Scharakteryzuj kryteria oceny, którymi się posłużyłeś przy wyborze.
49. Metody budowania nastroju w literaturze i przedstawieniu teatralnym (analiza wybranych dzieł).
50. Pieniądz i jego potężny wpływ na człowieka tematem literackim i filmowym. Rozwiń myśl na wybranych przykładach oraz scharakteryzuj i oceń zachowania i postawy bohaterów.
51. Filmy Andrzeja Wajdy jako interpretacje dzieł literatury. Omów wybrane przykłady.
52. Kamienica jako przestrzeń życia człowieka w literaturze i filmie. Przedstaw i porównaj na wybranych przykładach.
53. Poetyka kiczu w utworach Mirona Białoszewskiego i dziełach plastycznych XX wieku. Omów na wybranych przykładach.
54. Motyw wody w sztuce i literaturze. Omów na wybranych przykładach.
55. Obraz szkoły w literaturze i filmie. Przedstaw różne obrazy, odwołując się do wybranych przykładów.
56. Porównaj portret Sarmaty w literaturze i sztuce baroku i oświecenia.
57. Ekspresjonizm w literaturze i malarstwie Młodej Polski. Porównaj sposoby obrazowania na wybranych przykładach.
58. Kicz w literaturze i architekturze. Omów problem, przywołując stosownie dobrane przykładach.
59. Komiks jako jeden z najpopularniejszych sposobów przekazu fabularnego. Zaprezentuj temat na wybranych przykładach.
60. Motyw samotności w literaturze i sztuce współczesnej. Omów na wybranych przykładach.
61. Arkadie dawne i współczesne. Omów problem odwołując się do różnych tekstów kultury.
62. Magia i mit w prozie, malarstwie i grafice B. Schulza i w filmach F. Feliniego. Omów, odwołując się do wybranych przykładów.
63. Wskaż na wybranych przykładach, że ludowość to nie tylko element literacki, ale także malarski i filmowy.
64. Od realizmu do oniryzmu, czyli o sposobach kreowania świata w różnych tekstach kultury. Omów na stosownie dobranych przykładach.
65. Czym jest piękno? Jak na to pytanie odpowiadają pisarze i artyści różnych epok.
66. Człowiek wobec wolności. Przedstaw problem, odwołując się do wybranych dzieł literackich i filmowych.
67. Różne obrazy zła w sztuce. Omów na wybranych przykładach.
68. Realizm w literaturze i sztuce. Scharakteryzuj, odwołując się do stosownie wybranych przykładów.
69. Motyw cierpienia, przemijania i śmierci w literaturze i sztuce. Omów na stosownie dobranych przykładach.
70. Dramat polski – omów różne realizacje sceniczne wybranych dramatów. Wykorzystaj spektakle Teatru Telewizji lub adaptacje filmowe.
71. Przyroda i jej funkcja w literaturze i malarstwie. Porównaj sposoby przedstawiania na przykładach z jednej epoki literackiej.
72. Inspiracje biblijne w filmie. Omów, przywołując wybrane przykłady.
73. Wizerunek rycerza / żołnierza w tekstach kultury. Scharakteryzuj na wybranych przykładach.
74. Alegoria i symbol jako środki wyrazu w literaturze i sztuce. Omów ich funkcje na wybranych przykładach.
75. Motyw żeglugi w literaturze i sztuce. Omów na wybranych przykładach.
76. Motyw tańca w tekstach kultury. Analizując i interpretując wybrane dzieła, omów zagadnienie. Uwzględnij kontekst kulturowy.
77. Diabły, chochliki, wampiry, strzygi, siły nieczyste w literaturze i innych tekstach kultury. Analizując i interpretując wybrane dzieła, omów zagadnienie. Uwzględnij kontekst kulturowy.
78. Patriotyzm w literaturze i filmie. Porównaj, przywołując stosownie dobrane przykłady.
79. Literatura i muzyka (teksty piosenek) w subkulturach. Omów na wybranych przykładach.
80. Historia kluczem do zrozumienia współczesności. Omów problem, odwołując się do różnych tekstów kultury.

JĘZYK:

1. Język środowiska myśliwych (lekarzy, nauczycieli...) jako ciekawa odmiana socjolektu. Scharakteryzuj wybraną odmianę, opierając się na analizie zebranego materiału leksykalnego.
2. Omów pochodzenie wybranych nazw miejscowych Twojego regionu.
3. Funkcja aluzji literackiej w tytułach artykułów prasowych.. Omów na podstawie zgromadzonego materiału językowego.
4. Pisma użytkowe (życiorys, testament, list, kwestionariusz) jako konteksty dzieła poetyckiego. Omów na wybranych przykładach.
5. Stylizacja biblijna i jej funkcje w wybranych utworach różnych epok. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
6. Sztuka przemawiania. Zanalizuj i porównaj wybrane teksty z epoki oświecenia i współczesne teksty prasowe.
7. Wpływ środków masowego przekazu na kształtowanie kultury języka polskiego. Poddaj analizie wybrane przykłady językowe.
8. Język polskich piosenek współczesnych. Zanalizuj i scharakteryzuj na podstawie zebranego materiału.
9. Słowo jako tworzywo faktów kulturowych w zbiorowym życiu obrzędowym współczesnej wsi. Scharakteryzuj na podstawie zebranego materiału.
10. Epistolografia sztuką przemijającą? Przedstaw różne funkcje, formy, zastosowania.
11. Żargon użytkowników komputerów. Omów problemy związane ze stosunkowo nową odmianą współczesnej polszczyzny na podstawie analizy stosownych tekstów.
12. Styl retoryczny i jego funkcja perswazyjna. Odwołując się do tekstów literackich, wskaż arsenał środków artystycznego wyrazu.
13. Jakim językiem posługują się czasopisma młodzieżowe? Scharakteryzuj na podstawie analizy kilku tytułów.
14. Gwara uczniowska w Twojej szkole. Dokonaj analizy zebranego materiału.
15. Omów funkcje gwary w wybranej powieści młodopolskiej.
16. Język poezji barokowej. Scharakteryzuj, przywołując wybrane teksty epoki.
17. Analizując wybrane teksty, scharakteryzuj cele publicystyki oświeceniowej i współczesnej. Porównaj wykorzystywane w nich środki wyrazu.
18. Analiza językowa i kulturowa przysłów polskich (na przykładzie przysłów o określonej tematyce).
19. Wpływ literatury na współczesną frazeologię polską. Analizując zgromadzony materiał, scharakteryzuj funkcje skrzydlatych słów w tekstach mówionych i pisanych.
20. Scharakteryzuj język wybranych bohaterów literackich. Uwzględnij cechy ujawniające ich przynależność środowiskową i charakter.
21. Specyfika języka bohaterów literatury science-fiction. Omów na przykładach wybranych utworów.
22. Język mówiony jako tworzywo literatury, np. w twórczości Bolesława Prusa, Juliana Tuwima, Mirona Białoszewskiego, Stanisława Barańczaka. Analiza celowo dobranych utworów.
23. Język w służbie satyry dawniej i dziś. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
24. Językowe sposoby wyrażania uczuć w listach Twojego pokolenia i pokolenia romantyków. Analiza przykładów (np. listów A. Mickiewicza, J. Słowackiego, Z. Krasińskiego, C. Norwida, F. Szopena).
25. Dialekty terytorialne języka polskiego jako tworzywo literackie. Omów na przykładach wybranych utworów.
26. Poezja rządzi się własnymi prawami. Uzasadnij słuszność tego stwierdzenia, dokonując analizy związków frazeologicznych w utworach wybranego poety współczesnego.
27. Jak w polszczyźnie odzwierciedla się kultura naszych przodków? Analiza zgromadzonego materiału językowego.
28. Ekspresja i impresja - analizując celowo zgromadzony materiał językowy, określ właściwości wypowiedzi świadczące o nadawcy i odbiorcy.
29. Sztuka przekonywania a manipulacja językowa - porównaj sposoby wykorzystania środków językowych we współczesnych polskich tekstach propagandowych.
30. Język jako instrument walki o władzę. Zanalizuj wybrane materiały wyborcze.
31. Oceń poprawność językową wybranych tekstów prasowych. Scharakteryzuj kryteria, którymi się posłużyłeś.
32. Podaj przykłady zapożyczeń angielskich we współczesnej polszczyźnie. Omów przyczyny ich powstawania, zanalizuj budowę.
33. Scharakteryzuj język kabaretu na wybranym przykładzie.
34. Język ezopowy w literaturze pozytywizmu. Omów na wybranych przykładach.
35. Cele i sposoby wykorzystania języka w internecie. Omów i oceń zjawisko, odwołując się do przykładów.
36. Sporządź słownik gwary uczniowskiej i dokonaj analizy słowotwórczej zebranego materiału.
37. Przedstaw sposoby bogacenia języka na przykładzie neologizmów w poezji C. K. Norwida.
38. Frazeologia dziennikarstwa sportowego. Omów, odwołując się do analizy przykładów zaczerpniętych z wybranych tekstów.
39. Zanalizuj i oceń najciekawsze nazwy kawiarni, restauracji i sklepów w Twojej miejscowości. Wyjaśnij, jakie tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny znalazły w nich odbicie.
40. Językowe sposoby wyrażania uczuć w listach Twojego pokolenia i pokolenia romantyków. Dokonaj analizy wybranych przykładów.
41. Zapożyczenia - przejaw snobizmu czy konieczność? Udziel odpowiedzi na pytanie, odwołując się do tekstów literackich dawnych i / lub współczesnych.
42. Współczesna poznańska scena kabaretowa. Zinterpretuj język wybranego kabaretu (kabaretów).
43. Sposoby wyrażania słownej ekspresji w piosenkach punk rockowych. Omów zagadnienie na podstawie zgromadzonego materiału.
44. Zwiastun filmowy jako reklama filmu. Scharakteryzuj zastosowane środki wyrazu i język wybranych zapowiedzi filmowych.
45. Mowa zależna i niezależna w konferansjerce imprez masowych. Omów na wybranych przykładach z radia i telewizji.
46. Chwyty retoryczne w przemówieniach polityków. Omów na podstawie zgromadzonego materiału.
47. Nowomowa jako zjawisko językowe i kulturowe. Przedstawiając zagadnienie, odwołaj się do analizy tekstów literackich.
48. Na przykładzie twórczości wybranego pisarza (pisarzy) zanalizuj funkcje homonimów, antonimów i synonimów jako środka artystycznego wyrazu.